Emelie V Andersson

Hej och välkommen till min lilla bubbla! Här inne får du en stor skopa häst, löpträning, en titt in i min tankeverkstad och kanske ett recept på något gott emellanåt. // Kram ❤️

Julmånaden december

Publicerad 2018-11-28 16:43:55 i Allmänt,

Just för tillfället så multitaskar jag. Jag tänker att det kan vara bra att öva och förbereda sig inför småbarnslivet liksom. Skämt åsido. Jag tänkte slänga in ett inlägg här under tiden jag lagar lite käk. Det blir en alldeles vanlig hederlig rätt som korvstroganoff. Jag blev så jäkla sugen på det idag på jobbet och falukorv köpte jag tidigare i veckan så det var bara att sätta igång. Dessvärre hade jag ingen ris hemma så det får bli couscous till istället. Det går lika bra det.
 
Som ni säkert vet sedan innan så får Meja inte vara i köket när jag lagar mat. Tiggande hundar är det värsta jag vet och även om hon bara sitter tyst och tittar på mig så vill jag ändå inte ha henne runt mina fötter när jag står vid spisen. Det är så lätt att välta ut något kokhett eller tappa något vasst och så hamnar det på henne. Mardröm! 
Meja vet såklart om detta då vi har kört på den principen hela hennes liv, men när hon känner lukten av falukorv smyger hon sig sakta in i köket och tittar så snällt men på mycket behörigt avstånd. Det är den enda gången hon brukar få vanlig mat utav oss. Jag skivar upp småsmå tärningar rå korv och ger henne i sin matskål. Gissa om hon skulle vilja att jag gör fler saker med falukorv oftare.
 
Vilken toppenonsdag det blev enligt Meja! 
 
Snart är vi inne i december, julmånaden. Det är sååå mysigt tycker jag! Ljusstakarna fick komma upp här hemma igår men det här året kom bara fem utav dem upp och en led-krans i köket. Två av rummen uppe ska renoveras nu och därmed finns det inga fönsterbrädor. Det rummet här nere på mellanplan som ligger vägg i vägg med köket kallar vi "brötrummet". Vi har alltså massa bröte där inne och därför känns det onödigt att lysa upp det i onödan. I framtiden vill vi slå ner väggen så att kök och den tilltänkta matsalen blir ett. Det är ju några hundra tusen kronor bort...
 
Hemma hos oss i vårt tv-rum. 
 
Vi startar den här julmånaden som vi alltid brukar göra. Markus födelsedag får vara startskottet som alltid den första december. På kvällen ska vi på vårt första julbord tillsammans med Markus familj på Madame i Värnamo. Jag har aldrig varit där och ätit, bara kikat in så det ska bli spännande att prova något nytt. Jag har beställt en mammaklänning som ligger på posten och väntar på mig just nu. Jag kommer ha användning för den vid fyra tillfällen, minst, har jag räknat ut och alla gångerna är vid olika tillställningar med olika sällskap. Perfekt för en liten snåljåp som jag som inte är så sugen på att bunkra upp med massa kläder jag kanske bara kan använda en gång i livet. Jag hoppas den passar.
 
I dagarna tre har vi haft -10 grader men nu i eftermiddag blev det något mildare och lätta snöflingor yrde omkring när jag gick hem från jobbet. Mysigt!  På måndag får Demi nya skor och snösulor på sig. Jag är tacksam att snön inte har kommit för än nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela